Data publikacji: 18.05.2007
TUNING CINQUECENTO / SEICENTO

Odpowiadając na bardzo liczne zapytania czytelników postanowiłem zacząć opisy tuningowanych samochodów od najpopularniejszych pojazdów, czyli Cinquecento i Seicento 1100 Sporting.

Dla kogoś, kto do Seicento przesiadł się z malucha lub syrenki, pojazd ten wydaje się szczytem luksusu, żywiołowsci oraz bezpieczeństwa. Ale po kilku tygodniach okazuje się, że samochód niebezpiecznie przechyla się na zakrętach, źle przyspiesza, a i z hamowaniem też nie jest najlepiej. I w tym momencie należy zastanowić się nad zmianami, które uczynią nasz samochód szybszym, ale i bezpieczniejszym.

Tuning najlepiej zawsze rozpoczynać od zmian w zawieszeniu oraz układzie hamulcowym


Zawieszenie samochodów seryjnych wykonywane jest tak, aby było komfortowe, co z założenia jest sprzeczne z zawieszeniem bezpiecznym. Nie znaczy to, że bezpieczne zawieszenie to takie, gdzie podczas jazdy po naszych licznych autostradach przysłowiowe plomby z zębów wypadają, ale na pewno powinno być nieco sztywniejsze od fabrycznego.
Głównymi elementami odpowiedzialnymi za jakość zawieszenia jest sprężyna oraz amortyzator. W skrócie można powiedzieć, że sprężyna reguluje twardość oraz wysokość samochodu, natomiast amortyzator odpowiada za tłumienie drgań podczas jazdy po nierównościach.
Jest wiele firm zajmujących się produkcją tuningowanych zawieszeń, od tanich np. OMP, VENTURA po znakomitego PROFLEXA, którego cena może być porównywalna z wartością samochodu.
Bardzo dobre amortyzatory gazowe o regulowanej sztywności robi firma KONI, co w połączeniu ze sprężynami firmy HR daje znakomite efekty. Regulacja twardości jest tak prosta i szybka, że każdy może ją dobrać do swoich wymagań.
Sprężyny HR są nieco twardsze od seryjnych i krótsze o ok. 30 mm, a co najważniejsze mają progresywną charakterystykę ugięcia. Co w praktyce oznacza znakomite wybieranie małych nierówności /duży komfort/ oraz usztywnienie na dużych dziurach /bezpieczeństwo/. Tak skonfigurowane zawieszenie pozwala na bezpieczną jazdę po różnych nawierzchniach oraz skraca drogę hamowania.

Innym sposobem na poprawę kierowalności pojazdu jest zastosowanie tzw. poszerzaczy, czyli podkładek dystansowych zakładanych pomiędzy tarczę hamulcową a obręcz koła, co pozwala na zwiększenie rozstawu kół. Zastosowanie dystansów o niewielkiej grubości 10 - 15 mm jest zabiegiem tuningowym ogólnie stosowanym do samochodów seryjnych i można go polecić pod warunkiem stosowania materiałów z atestem: strasznie głupio się jeździ samochodem, z którego odpadło jedno koło np. na skutek wady materiałowej śruby mocującej.

Hamulce

Seicento podobnie jak większość nowoczesnych samochodów ma układ hamulcowy dość wydajny, ale dostosowany do niezbyt agresywnego stylu jazdy.  Firmy produkujące okładziny hamulcowe tak dobierają ich twardość, aby można było robić duże przebiegi bez konieczności wymiany. Klocki twarde powoli się zużywają, ale ich skuteczność może być w sytuacjach długotrwałego i częstego hamowania zbyt mała.
Doskonale znają ten problem kierowcy często poruszający się po górskich drogach, gdzie po kilkukrotnym użyciu hamulca okazuje się, że każde następne wymaga użycia coraz większej siły i jest coraz mniej skuteczne. Ja na swój prywatny użytek opracowałem prosty test hamulców - rozpędzam samochód do prędkości prawie dla niego maksymalnej i hamuję zdecydowanie do zatrzymania i tak kilka razy.
Jeżeli po trzeciej próbie samochód się zatrzymał, tarcze nie świecą a klocki nie płoną jak pochodnie tzn. że hamulce są wystarczające do normalnej jazdy.
Dla własnego bezpieczeństwa proponuję używać klocków hamulcowych o wyższych parametrach /współczynnik tarcia, odporność na wysokie temperatury/ np. FERRODO czy RACING 2000. Dla wymagających proponuję nacinane tarcze hamulcowe, które wykonane są z lepszych materiałów, a nacięcia na nich powodują, że tarcza ma duże zdolności samoczyszczące /BREMBO/.

Silnik

Jeżeli już nasze auto dobrze się prowadzi i dobrze hamuje możemy wreszcie zająć się tym, do czego serce każdego prawdziwego mężczyzny rwie się najbardziej czyli do zwiększania mocy. Ale czy naprawdę o moc nam chodzi? Niewielu z kierowców zdaje sobie sprawę, że moc silnika jest parametrem wyłącznie matematycznym i w postaci czystej w przyrodzie nie występuje. Silnik wydziela z siebie siłę, którą nazywamy momentem obrotowym. Dopiero mnożąc moment obrotowy przez ilość obrotów otrzymamy wartość mocy, która tak naprawdę decyduje tylko o prędkości maksymalnej jaką nasz pojazd może rozwinąć.
 Przyspieszenie samochodu, jego elastyczność, jest głównie powiązana z momentem obrotowym, a dokładniej jego charakterystyką. Dlatego też, w normalnych warunkach drogowych, najważniejsze jest, aby wartość momentu była duża w całym zakresie obrotów użytecznych.
Teraz już gdy wiemy co chcemy osiągnąć możemy się zastanowić jak i za ile to zrobić.
Tak na marginesie chciałbym zwrócić uwagę, że tak dziwnie się na świecie porobiło, że rzeczy na ogół tyle kosztują ile są warte. Nie liczcie wiec drodzy czytelnicy, że za 100 zł kupicie cudowny przedmiot, który po zamontowaniu zmieni wasze Seicento w rakietę na kołach. Większość tanich cudownych rozwiązań oraz wartości mocy, które jakoby mają dodawać, należy włożyć między tzw. MITY TUNINGOWE, ale o tym innym razem...
Silnik Seicento 1100 jest jednym z najlepiej zaprojektowanych i wykonanych silników z jakimi się zetknąłem podczas swojej 25 letniej działalności tuningowej. Jednostka ta dysponuje tak olbrzymim zapasem wytrzymałości, że możemy w rozwiązaniach sportowych zwiększyć moc tego silnika ponad 2 razy /115-120 KM/, a obroty chwilowe do 10000 obr/min!
Przygotowując silniki do rajdów i wyścigów i wykonując tysiące testów wybraliśmy też kilka optymalnych rozwiązań, które za rozsądne pieniądze dają duże efekty bez pogorszenia trwałości.

Tuning chipowy

Opracowany przez naszą firmę program do CC/SC 1100 SPI pozwala na wzrost mocy maksymalnej o 4-6 KM z równoczesną znaczną poprawą krzywej momentu obrotowego i co najciekawsze - zmniejszeniem zużycia paliwa.
Według opinii klientów auto jest żwawsze, lepiej reaguje na gaz i pali od 0.5 do 1 lL mniej niż seryjne. Koszt chipa wraz z montażem oraz testami drogowymi wynosi 1000 zł.

Tuning kompleksowy

W wersji GT 72 KM zastosowano całkowicie inny układ wydechowy, zmodyfikowano głowicę, kolektor ssący, przepustnicę oraz program w sterowniku. Wyniki testów drogowych potwierdzają że wersja GT jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla kierowców lubiących szybką i dynamiczną jazdę.  Samochód SC Sporting w tej wersji sprawia wrażenie pojazdu wyposażonego w dużo większy silnik. Przyspiesza zdecydowanie już od 3000 obr., a duży moment obrotowy powoduje, że jazda nawet na zatłoczonych ulicach może być przyjemnością. Zastosowanie specjalnego sterownika który wyposażyliśmy w tzw.E-CHIP /pełna optymalizacja parametrów/ spowodowało, że pomimo dużego wzrostu mocy zużycie paliwa pozostało nie zmienione.
Koszt wszystkich prac oraz materiałów wynosi 4800 zł.

W wersji kolejnej, czyli GTA 80 KM silnik ma zmodyfikowaną głowicę /zawory, gniazda, kanały, sprężyny/, kolektor ssący, wałek rozrządu oraz całkowicie nową wersję programu sterownika /chip/.
W celu podkreślenia sportowego charakteru autka zastosowaliśmy pięknie brzmiący układ wydechowy firmy MICHAEL, w wykonaniu specjalnym tylko do tego modelu. 
Wszystkie modyfikacje silnika wykonywane były pod kątem osiągnięcia sportowych parametrów oraz dużej trwałości. Wyniki testów sportowych i drogowych potwierdzają, że wersja GTA mimo przeznaczenia sportowego znakomicie sprawdza się w ruchu ulicznym, szczególnie tam, gdzie wymagana jest szybkość i dynamika. Samochód SC Sporting w tej wersji zaskakuje elastycznością i zachęca do korzystania z górnego zakresu obrotów.
Cena całkowitej modyfikacji wynosi 6500 zł.

Poniżej podaję zestawienie cen poszczególnych elementów tuningowych możliwych do zastosowania w Fiacie SC lub CC 1100:

Zawieszenie kompletne ceny od 3000 do 15000 zł, np.:
  Amortyzatory Koni komplet ok. 2500 zł
  Sprężyny HR komplet ok. 850 zł
Klocki hamulcowe ceny od 25 zł do 500 zł, np.:
  Ferrodo DS 2000 ok. 300 zł
  Ferrodo DS 3000 ok. 460 zł
Tarcze hamulcowe od 80 zł do 750 zł za 2 szt, np.:
  Brembo 2 szt. ok. 250 zł 
 Dystanse od 100 do 200 zł za komplet na jedną oś
Filtry stożkowe od 120 do 600 zł

Jak widać możliwości jest wiele i tylko od nas i naszej fantazji finansowej zależy na ile nasze autko będzie szybsze i bezpieczniejsze od innych.

inż. Andrzej Godula

Autor: inż. Andrzej Godula

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website