Rok zalożenia 1976
PROFESJONALNY TUNING SAMOCHODOWY 
Katalog mocy

Pytania i odpowiedzi 21-40

Poprzednie : 1 - 20 21 - 40 41 - 60  



40. Czy można poprawić osiągi silnika powiększając jego pojemność ?

39. Czy założenie końcówki na tłumik zwiększa zużycie paliwa ?

38. Czy ma sens stosowanie turbiny elektrycznej do silnika 1.9 TDI ?

37. Czy chipy stosowane do silników TDI, HDI są bezpieczne ?

36. Czy ma sens zakładanie dystansów ?

35. Jaka jest kolejność przeprowadzania działań tuningowych ?

34. Czy docierać silniki w Fiacie Seicento Sporting przeznaczonym do sportu ?

33. Jakie oleje stosować do samochodów po tuningu ?

32. Jak duży wpływ ma zmiana wartości rezystora szeregowego wtryskiwacza paliwa w układzie wtrysku 1-punktowego i czy w ogóle warto się "bawić" w jakiekolwiek zmiany bo przecież czas wtrysku jest zadawany poprzez komputer na podstawie odpowiednich parametrów, a stała czasowa T=L/R jest tylko parametrem układu RL ? Generalnie: czy to czuć pod pedałem ?

31. Tuning jakiej części silnika zaleciłby Pan w oplu kadecie D ?

30. Czy można utwardzić, a jednocześnie obniżyć zawieszenie przez skrócenie sprężyn ?

29. Jestem posiadaczem seata toledo II z silnikiem 1.8 20v. Chciałem się spytać czy możliwe jest poddanie go modyfikacji "GT". Jeśli tak to jakie jest tego koszt, przyrost mocy i momentu obrotowego i konsekwencje dla silnika ?

28. Czy stożkowy filtr powietrza może mieć niekorzystny wpływ na silnik ?

27. Czy zmieniając Chip w swoim samochodzie mogę się spodziewać lepszego przyspieszenia i większej prędkości maksymalnej, czy raczej będzie to na zasadzie coś za coś? (chodzi mi tutaj o przedstawianą przez Pana sytuację kiedy zwiększenie mocy powoduje spadek prędkości maksymalnej, a zwiększa przyspieszenie). Jak chip - tuning ma się do żywotności silnika i o ile (mniej - więcej) procentowo wzrasta zużycie paliwa ?

26. Jaki filtr powietrza zastosować w Mitsubishi Colt 1.3 75 KM 95? Stożek czy wkład ? Zaznaczam, ze samochodem poruszam się głównie po mieście i że nie był jeszcze poddawany tuningowi mechanicznemu. Kupować K&N, Green, czy może jeszcze jakiś inny... ?

25. Czy dużo trzeba kombinować, żeby do Cinquecento Spotringa założyć silnik z Punto GT (1.4 T). Zakładam ze mam taki silnik, skrzynie biegów od niego oraz elektronikę ?

24. Mam Lanosa 1.6 16V i jak na takie auto wydaje mi się, że za dużo pali. W związku z tym mam pytanie o możliwość zmniejszenia spalania przy jak najmniejszym spadku osiągów, jak to zrobić (elektronika, obróbka głowicy - poprawianie fabryki, itp.) ?

23. Jakie przeróbki Pan by zaproponował aby przystosować Seicento Van do sportu (KJS, imprezy amatorskie) ? (Chodzi mi głownie o zawieszenie)

22. Co to jest planowanie głowicy i po co się to robi ?

21. Czy wymieniając wałek na sportowy przejdę badania techniczne ?


40. Czy można poprawić osiągi silnika powiększając jego pojemność ? Jest to najstarszy i najpewniejszy sposób rasowania silnika. Większość firm niemieckich stosuje go z powodzeniem do BMW, MERCEDESÓW itd. czyli w silnikach o dużym zapasie wytrzymałości mechanicznej. Nie należy stosować tego typu rozwiązań bezkrytycznie np. mieliśmy kiedyś na hamowni silnik do Fiata 126 w którym konstruktor zmienił pojemność do 830cm3, a wytrzymałość do 20 min.


39. Czy założenie końcówki na tłumik zwiększa zużycie paliwa ? Trudno to sobie wyobrazić chyba że końcówka waży 100 kg i wzrost masy auta spowoduje wzrost zużycia paliwa.


38. Czy ma sens stosowanie turbiny elektrycznej do silnika 1.9 TDI ? Dokładnie taki sam jak w tej przypowieści o grzybach i barszczu.


37. Czy chipy stosowane do silników TDI, HDI są bezpieczne ? Tak pod warunkiem że program został wykonany i przetestowany przez dobrą firmę. Zmiany w programie może dokonać każdy średnio zdolny elektronik, ale muszą one być wykonane pod dyktando tunera (mechanika) i testowane na hamowni oraz w warunkach drogowych. Z setek firm mających słowo TUNING w nazwie tylko kilka ma odpowiednie doświadczenie i oprzyrządowanie.


36. Czy ma sens zakładanie dystansów ? Zastosowanie dystansów o niewielkiej grubości 10 - 15 mm jest ogólnie stosowanym zabiegiem tuningowym do samochodów seryjnych i można go polecić pod warunkiem stosowania materiałów z atestem: strasznie głupio się jeździ samochodem, z którego odpadło jedno koło np. na skutek wady materiałowej śruby mocującej.


35. Jaka jest kolejność przeprowadzania działań tuningowych ? Z logicznego i finansowego  punktu widzenia najlepiej zrobić od razu tzw. tuning kompleksowy czyli mechanikę i elektronikę w jednej firmie i takiej formie aby nigdy więcej nic nie poprawiać. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednią ilością banknotów Narodowego Banku Polskiego i z konieczności musimy robić tuning na raty, wykonujemy elementy tuningu mechanicznego, a na końcu dopasowujemy do wykonanych zmian, program sterownika (chip). Większość firm tuninowych rozumiejąc te problemy przygotowuje specjalne pakiety tuningowe w których można kolejno zmieniać wersję na mocniejsze np. wersja GT 72 na GTA 80.


34. Czy docierać silniki w Fiacie Seicento Sporting przeznaczonym do sportu ? Prawie wszystkie obecnie produkowane samochody wykonywane w taki sposób aby docieranie nie było konieczne. Ludzie mają zbyt mało czasu dla siebie, a cóż dopiero dla samochodów. Oczywiście nie dotyczy to samochodów które będą brały udział w zawodach sportowych. Nigdy nie wiemy czy w procesie produkcyjnym nie użyto części w takich zakresach tolerancji, że luzy między nimi są minimalne. Dlatego też jeżeli wykorzystujemy do sportu silnik złożony fabrycznie bezwzględnie należy go dotrzeć. Od początku eksploatacji stosujemy bardzo dobre oleje i stosunkowo częste wymiany - pierwsza 1000 km, potem co 5 - 10 tyś km zależnie od obciążeń. Podczas docierania należy pamiętać o starej zasadzie: jeździć w całym zakresie obrotów, ale bez długotrwałych obciążeń. Na ogół silniki 1100 zaczynają dobrze pracować po 8 - 10 tys. km.


33. Jakie oleje stosować do samochodów po tuningu ? Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielki koszt olejów w stosunku do innych materiałów eksploatacyjnych (benzyna, olej napędowy) należy stosować oleje najwyższej jakości. Ostatnio w Polsce pojawiły się w sprzedaży oleje firmy MOTUL lidera wśród olei sportowych. Szczególnie polecam oleje serii MOTUL 300V stosowane z powodzeniem wśród czołowych zespołów sportowych.


32. Jak duży wpływ ma zmiana wartości rezystora szeregowego wtryskiwacza paliwa w układzie wtrysku 1-punktowego i czy w ogóle warto się "bawić" w jakiekolwiek zmiany bo przecież czas wtrysku jest zadawany poprzez komputer na podstawie odpowiednich parametrów, a stała czasowa T=L/R jest tylko parametrem układu RL ? Generalnie: czy to czuć pod pedałem ? Przy tak krótkiej stałej czasowej jakakolwiek modyfikacja nie ma sensu. Zwłaszcza w układach z przebiegiem nie prostokątnym stosowanych w układach nowych generacji. Czas wtrysku jest określany na podstawie mapy (12 x 16 CC 1100) w zależności od obrotów i wartości sygnału z czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym. Wartość ta jest równocześnie korygowana poprzez temperaturę zasysanego powietrza i cieczy chłodzącej. Jest kilka prostych sposobów zmian wartości wtryskiwanego paliwa.
1 - zmiana ciśnienia paliwa,
2 - zmiana sygnału czujnika temperatury cieczy chłodzącej,
3 - zmiana sygnału czujnika temperatury zasysanego powietrza,
4 - Zmiana programu sterownika.
Oczywiście najprostsza i najdokładniejsza jest zmiana programu pod warunkiem że robi się to emulatorem wprost na hamowni.


31. Tuning jakiej części silnika zaleciłby Pan w oplu kadecie D ? Tuning jest zawsze operacją kompleksową, przestrzegam przed modyfikacją jednego z elementów licząc na efekty. Jeżeli chcemy tuningować swój samochód należy pamiętać o kilku sprawach.
1 - Tuning silników samochodów o dużym przebiegu jest dużo droższy od tuningu silników samochodów nowych,
2 - Koszty tuningu zależą od osiągów oraz trwałości i przypominają krzywą wykładniczą (np. pierwsze 10 KM - 1000 PLN następne 10 – 2000 a kolejne już 4000 PLN) Tuningować można wszystko tylko nie zawsze ma to sens.


30. Czy można utwardzić, a jednocześnie obniżyć zawieszenie przez skrócenie sprężyn ? Niestety nie tą metodą obniża się tylko wysokość auta skracając równocześnie użyteczny skok zawieszenia. Aby poprawić prowadzenie samochodu na drogach o dobrej równej nawierzchni stosujemy amortyzatory o większym współczynniku tłumienia i sprężyny o progresywnej charakterystyce. Nie istnieje zawieszenie które jest równocześnie odpowiednie do asfaltów i szutrów. Sportowe zawieszenia są zupełnie przeregulowane lub zmieniane zależnie od rodzaju nawierzchni po której auto ma się poruszać. Do samochodów seryjnych zawieszenie musi być kompromisem pomiędzy komfortem, a bezpieczeństwem.


29. Jestem posiadaczem seata toledo II z silnikiem 1.8 20v. Chciałem się spytać czy możliwe jest poddanie go modyfikacji "GT". Jeśli tak to jakie jest tego koszt, przyrost mocy i momentu obrotowego i konsekwencje dla silnika ? Określenie GT jest tylko znakiem handlowym pakietu przeróbek i wiąże się z podniesieniem mocy o około 20 – 30 % ale w każdym modelu samochodu jest ono inaczej wykonywane. Wszystkie wykonywane przez naszą firmę przeróbki są najpierw wielokrotnie testowane na silnikach testowych, a dopiero potem trafiają do klienta. Ponieważ nikt do tej pory nie wyraził takich chęci nie przygotowywaliśmy tych przeróbek, ale jest to oczywiście możliwe. Obecnie testujemy silnik SEAT 1.6 75KM i wyniki są znakomite.


28. Czy stożkowy filtr powietrza może mieć niekorzystny wpływ na silnik ? Wszystko zależy od sposobu montażu filtra. Jeżeli np. założymy go wprost na przepływomierz i będzie zasilany gorącym powietrzem z komory silnikowej możemy stracić nawet do 8 % mocy silnika seryjnego.


27. Czy zmieniając Chip w swoim samochodzie mogę się spodziewać lepszego przyspieszenia i większej prędkości maksymalnej, czy raczej będzie to na zasadzie coś za coś? (chodzi mi tutaj o przedstawianą przez Pana sytuację kiedy zwiększenie mocy powoduje spadek prędkości maksymalnej, a zwiększa przyspieszenie). Jak chip - tuning ma się do żywotności silnika i o ile (mniej - więcej) procentowo wzrasta zużycie paliwa ? Mała precyzja pytania wymusza nijakość odpowiedzi - np. w tym przypadku o jakie auto chodzi i jakiej firmy jest chip. Dobrze wykonany program (chip) wykorzystuje rezerwy pozostawione przez producenta, więc nie może być mowy o jakimkolwiek pogorszeniu parametrów. Proponowane przez naszą firmę tzw. E-CHIPY powodują zmniejszenie zużycia paliwa przy równoczesnym wzroście mocy.


26. Jaki filtr powietrza zastosować w Mitsubishi Colt 1.3 75 KM 95? Stożek czy wkład ? Zaznaczam, ze samochodem poruszam się głównie po mieście i że nie był jeszcze poddawany tuningowi mechanicznemu. Kupować K&N, Green, czy może jeszcze jakiś inny... ? Według naszych badań na hamowni silnikowej przyrosty mocy po zastosowaniu wkładki wynosiły maksymalnie 0,5 %, a po zastosowaniu stożka 3 % .W jednym i drugim przypadku ważne jest aby zasilić układ dolotowy zimnym powietrzem z zewnątrz auta. Stosując stożki musimy zwrócić uwagę, że długość rury łączącej układ ssący ze stożkiem ma duży wpływ na charakterystyką zewnętrzną silnika. Długie układy dolotowe poprawiają charakterystykę na niskich obrotach, krótkie na wysokich.


25. Czy dużo trzeba kombinować, żeby do Cinquecento Spotringa założyć silnik z Punto GT (1.4 T). Zakładam ze mam taki silnik, skrzynie biegów od niego oraz elektronikę ? Nie wiem nigdy tego nie robiliśmy, ale będąc na targach we Frankfurcie widziałem Polo z silnikiem 1.8 T. Dowiedziałem się że firma poświęciła na to 3 miesiące pracy i koszt całkowity tej przeróbki wynosił 25 000 DM.


24. Mam Lanosa 1.6 16V i jak na takie auto wydaje mi się, że za dużo pali. W związku z tym mam pytanie o możliwość zmniejszenia spalania przy jak najmniejszym spadku osiągów, jak to zrobić (elektronika, obróbka głowicy - poprawianie fabryki, itp.) ? Po pierwsze należy sprawdzić czy auto faktycznie dużo pali - jest to wbrew pozorom dosyć trudne. Zużycie paliwa jest zależne od tak wielu czynników że ten sam samochód pali raz 8 a raz 12 litrów np. po zmianie kierowcy. Jest udowodnione teoretycznie i potwierdzone praktyką że samochód przez pierwsze 2km jazdy pali 2 razy więcej niż po pełnym nagrzaniu /wszystkich elementów – skrzynia biegów, łożyska itd./. Przyjmuje się że pełne nagrzanie i ustabilizowanie parametrów następuje po przejechaniu około 7 km. Reasumując jeżeli jeździmy na krótkich odcinkach w mieście użycie paliwa 30 - 50 % większe niż przewiduje norma będzie zupełnie prawidłowe. Najłatwiej zmniejszyć zużycie paliwa stosując zmiany w elektronice sterującej pracą silnika.


23. Jakie przeróbki Pan by zaproponował aby przystosować Seicento Van do sportu (KJS, imprezy amatorskie) ? (Chodzi mi głownie o zawieszenie) Jest olbrzymia gama różnych zawieszeń od najtańszych za 1600 PLN (KINGDRAGON + VENTURA) poprzez dobre sportowe za 7000 PLN / BILSTEIN / do profesjonalnych za 16000 PLN / PROFLEX /. Proponuję dobrej klasy regulowane KONI + HR cena około 3500 PLN.


22. Co to jest planowanie głowicy i po co się to robi ? Planowanie głowicy jest jednym ze sposobów zwiększania stopnia sprężania. Stopień sprężania - parametr matematyczny określający teoretycznie ile razy mieszanka zostanie sprężona w cylindrze. Użyłem słowa teoretycznie dlatego ponieważ nie uwzględnia np. tego że w pewnym okresie suwu sprężania obydwa zawory są uchylone i część mieszanki zostaję wyrzucona przez zawór wydechowy szczególnie wtedy gdy zastosujemy tzw. szybki wałek rozrządu w silnikach sportowych wolno - ssących dążymy do zwiększania stopnia sprężania im jest on wyższy tym lepiej ale jest ograniczony jakością paliwa i wytrzymałością materiałów użytych do konstrukcji silnika. W silnikach samochodów seryjnych waha się od 9 - 10, sportowych od 12 - 15, doładowanych 7,5 - 8,5.


21. Czy wymieniając wałek na sportowy przejdę badania techniczne ? Jeżeli założony przez Pana wałek jest przeznaczony do jazdy w ruchu ulicznym to na pewno tak. W większości krajów zachodnich wyroby tuningowe dzielą się na dwie kategorie
1 - dopuszczone do ruch (czyli posiadające np. w Niemczech tzw. TUV),
2 - tylko do wyczynu (np. do wyścigów na torach zamkniętych).
Praktycznie nigdy nie wymienia się samego wałka. Równocześnie musimy zmienić wiele innych elementów a głównie program sterownika (CHIP) aby wyeliminować np. nierówną pracę silnika na wolnych obrotach.


Strona główna | Firma | Akademia tuningu | Klienci o nas | Galeria | Współpraca | Praca | Kontakt | Linki | Chiptuning | Powerbox | Tuning mechaniczny | Tuning ekstremalny | Instalacje gazowe | Serwis
GODULA MOTO SPORT Staniątki 419 32-005 Niepołomice
tel. (12) 644-75-55 e-mail: tuning@godula.pl
Wykonanie strony: Website | Twoja rozdzielczość