Data publikacji: 25.05.2007
Testy - Wpływ długości układu dolotowego na moc i moment silnika

WPŁYW DŁUGOŚCI PRZEWODU DOLOTOWEGO NA CHARAKTERYSTYKĘ SILNIKA 


Do testów użyliśmy samochodu Fiat Punto 1.2 8V o przebiegu 60000 km i zmodyfikowanej głowicy, stąd wartości mocy nieco wieksze niż seryjne. W samochodzie tym testowaliśmy wpływ długości przewodu dolotowego na charakterystykę zewnętrzną silnika. Podczas testów na hamowni HPS-03 zmienialiśmy tylko jeden parametr silnika, a mianowcie długość dolotu. Wartość L jest liczba określajacą w cm odległość od osi przepustnicy do początku filtra powietrza. Podczas tych badań używany był filtr filtr stożkowy KN.

Na tym przykładzie widać wyraźnie jak ze wzrostem długości L obroty rezonansowe /maksymalna wartość momentu/ maleją. Równocześnie rośnie wartość mocy maksymalnej, co spowodowane jest wpływem tzw. wyższej harmonicznej. To, że wartość momentu obrotowego była największa dla L=0 wynika z nakładania się na siebie kilku innych rezonansów /układ wydechowy, rozrząd /. Nie wdając się zbytnio w teorię można powiedzieć, że odpowiednio dobierając parametry układu dolotowego możemy kształtować charakterystykę silnika w całym zakresie obrotów i nawet niewielka zmiana może zupełnie zmienić jej przebieg.
Testy powyższe przedstawiamy, aby pokazać jak trudnym zadaniem jest właściwe zestrojenie silnika. Stosując dobre elementy, ale nie mając odpowiednich możliwości pomiarowych pomimo dużego nakładu pracy możemy nie osiągnąć właściwego efektu.

MOTTO - Murarz domy muruje, krawiec szyje ubrania / pamiętacie taki wierszyk? / i niech tak zostanie.


« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website