Data publikacji: 12.12.2007
Tani chiptuning na telefon


Działalność tuningowa pozornie bardzo opłacalna przyciąga jak muchy do …….. miodu…. ludzi którzy chcą na tym zarobić szybko duże pieniądze .
Jeszcze 10 czy 15 lat temu na rynku było tylko kilka firm zajmujących się tuningiem mechanicznym .Rozmiar: 6306 bajtówByła to ciężka , żmudna praca ale dawała dużo satysfakcji . Wszyscy się znali i było wiadomo że jak trzeba zrobić silnik do CC to do Chojnackiego , a z wałkami najlepiej do Świątka .
Pod koniec lat 90 do Polski dotarła moda na chiptuning /tuning chipowy/ i wtedy to pojawiły się firmy ukierunkowane tylko na tą część działalności tuningowej. Początki są zawsze trudne i kosztowne co powodowało że tylko kilka firm poważnie zajęło się tą działalnością .Rozmiar: 14424 bajtów
W Krakowie oprócz nas zajęła się tym firma Vtech i wspólnie zaczęliśmy zdobywać wiedzę i urządzenia potrzebne by ją wykorzystać

Zainwestowaliśmy w zakup emulatorów, oprogramowań specjalistycznych i podjęliśmy współprace z firmami zachodnimi i powoli uczyliśmy się trudnej sztuki tuningu chipowego. Producenci samochodów broniąc się przed tą formą tuningu wymyślali coraz to lepsze zabezpieczenia głównie poprzez stosowania coraz trudniejszych algorytmów tzw. sum kontrolnych .

Wtedy powstały firmy zajmujące się tylko tworzeniem oprogramowania umożliwiającego dokonywanie bezpiecznej ingerencji w oprogramowanie sterownika samochodowego.
Dla przykładu podam ,że jedna z najbardziej znanych tego typu firm , EVC udostępnia dla tunerów oprogramowanie posługujące się obecnie prawie 100 rodzajami sum kontrolnych .Niestety to wszystko kosztuje i aby obecnie poważnie zajmować się zmianami oprogramowań trzeba zainwestować ok. 30-40 tyś Euro w oprogramowania i co najmniej tyle samo w sprzęt diagnostyczny i hamownie . Rozmiar: 2547 bajtów

Błyskawicznie rozwijający się rynek samochodów z silnikami TDI spowodował ze tuning chipowy stał się najtańszym sposobem poprawy parametrów samochodów .
W tych silnikach bez żadnej ingerencji w mechanikę można podnieść moc i moment o 20-30% za relatywnie niewielkie pieniądze zdecydowanie mniejsze niż w tuningu mechanicznym.
Niestety o ile podróbka tuningu mechanicznego wymaga wielu setek godzin pracy i jest praktycznie nieopłacalna to skopiowanie programu jest bardzo proste i każdy średnio inteligentny elektronik może to zrobić .

Trudno się więc dziwić że wiele osób nie mających skrupułów zaczęło się tym zajmować zawodowo twierdząc że są już tunerami bo potrafią skopiować czyjś program i wgrać go do innego samochodu .
O ile ludzie zajmujący się nielegalnym kopiowaniem piosenek poza oczywistym kradzieżą nie są w stanie wyrządzić tym procederem szkody , to zupełnie inaczej ma się sprawa z tuningiem chipowym.
Dobry program robi się na hamowni i dopasowuje do stanu technicznego samochodu starając się aby był mocny ale i bezpieczny. Rozmiar: 2477 bajtów
Przeciętnie zajmuje mi to kilka godzin i wymaga kilkunastu testów na hamowni i wielu na drodze .
Pomimo tego ze zrobiłem już tysiące programów do każdego następnego samochodu podchodzę z dużym skupieniem i nie staram się powielać starych rozwiązań .
Każdy samochód jest inny i nie ma na świecie programu indywidualnego zrobionego przeze mnie który pracuje w dwu różnych samochodach . Rozmiar: 5711 bajtów
Niestety skopiowanie programu jest proste i może się zdarzyć że ktoś zacznie powielać moje rozwiązanie i stosować je w dziesiątkach samochodów .
Jeszcze gorzej jest jeżeli ktoś zacznie sam eksperymentować i stworzy cos co jest w stanie zniszczyć samochód .
Największym problemem są firmy które poza telefonem komórkowy i laptopem nie posiadają stałej siedziby i wgrywają programy np. za 500 zł z dojazdem do klienta .
Oczywiście jest to bez faktury , gwarancji i testów.
Jeżeli po takiej operacji cos się zepsuje to zostaje tylko przypomnieć sobie to stare przysłowie o Polaku i szkodzie, bo tamten miły facet z laptopem już zmienił komórkę i poluje na następnych .

Dlatego też mój apel do szukających tanich rozwiązań .
Zastanówcie się ile wart jest wasz samochód i ile można stracić na tanich rozwiązaniach .

CO TANIE TO DROGIE

Klienci o nas -kliknij tutaj

Dla nas najważniejsze jest zadowolenie Klienta .
Godula Moto Sport
Autor: inż. Andrzej Godula

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website