Data publikacji: 15.04.2015
Wtryskiwacze działanie -dbałość, ekonomia

Testowanie, czyszczenie ultradzwiekowe wtryskiwaczy  benzynowych i gazowych

Wtryskiwacz jest jednym z najważniejszych urządzeń współczesnego silnika spalinowego, odpowiada on za dostarczenie paliwa do kolektora ssącego lub wprost do komory spalania. W silnikach benzynowych wtryskiwacz musi zapewnić takie rozdrobnienie paliwa aby mogło być ono odparowane jako że benzyna w stanie płynnym się nie spala !!!
Dopiero pary benzyny mieszając się z powietrzem w stosunku wagowym 1/15 tworząc mieszankę palna która zapala się od iskry i wybuchając umożliwia prace silnika.
Coraz wyższe normy ekologiczne  wymuszają zwiększanie precyzji wtryskiwanej dawki paliwa, aby to zrealizować stosuje się wtryskiwacze o budowie wielootworkowej oraz  bardzo krótkie czasy wtrysku nierzadko poniżej 1/1000 sekundy.
 Wszystko powoduje że są one coraz bardziej podatne na uszkodzenia. O ile  w starych samochodach uszkodzenia wtryskiwaczy praktycznie się nie zdarzały to obecnie zaczyna to być już zauważalnym problemem. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym  ryzyko uszkodzeń wtryskiwacza  jest stosowanie tzw. biopaliw ze względu na ich większe zanieczyszczenie żywicami .
Skutkiem niesprawnej pracy wtrysku może być
•    zmniejszona moc silnika
•    większe zużycie paliwa
•    niestabilna praca na biegu jałowym
•    trudny rozruch
•    zwiększona emisja niepożądanych substancji w spalinach,
•    wadliwe działanie katalizatora i sondy lambda,
•    sygnalizacja wystąpienia usterki przez elektroniczny sterownik silnika.
•    w przypadkach krytycznych uszkodzenie silnika.

Firma nasza zakupiła jedno z najlepszych istniejących obecnie na rynku urządzeń do badania i czyszczenia wtrysków benzynowych wymontowanych z auta lub wprost na samochodzie.
Wtryskiwacze wymontowane z auta można poddać następującym testom
1 Sprawdzenie obwodu elektrycznego /oporność ,zwarcia /
2 Mycie ultradźwiękowe specjalnymi płynami z równoczesnym  wysterowaniem wtrysku
3 Sprawdzanie szczelności pod wysokim ciśnieniem
4Test wolnych obrotów   750 obr/min
5Test średnich obrotów  3000-4000 obr/min
6 Test wysokich obrotów 6500-7500 obr/min
7 Test przyspieszenia w całym zakresie obrotów od 750  na 7500
8 Sprawdzanie wydatku wtryskiwacza pod różnymi ciśnieniami i czasami otwarcia
9 Sprawdzenie jakości rozpylania

Na podstawie badań Niemieckich można przyjąć że tego typu testy i czyszczenie powinno się przeprowadzać co ok 50 000 km czyli raz na 2 lata  najlepiej przed przeglądem okresowym .

Jeżeli samochód jest eksploatowany na gazie wtryskiwacze benzyny pracują  znacznie rzadziej co powoduje że otwory wtrysku się zapychają , igła rozpylacza blokuje i takie wtryski należy sprawdzać i czyścić częściej np. co 25 tyś km .
Biorąc pod uwagę niewielki koszt  takiej operacji /ok. 30-50zł wtrysk/ naprawdę warto to zrobić .




Wtryski  gazowe

Wtryskiwacze gazowe są urządzeniami  prostszymi od benzynowych, co powoduje że ich trwałość teoretycznie powinna być większa ,ale ze względu na stosowanie tanich materiałów oraz dużą ilość zanieczyszczeń w gazie ich uszkodzenia występują często i są jedną z najczęstszych przyczyn niesprawności  działania instalacji gazowych .
 Według badań firm niezależnych  niesprawność instalacji gazowej  jest wynikiem
 70% z uszkodzeń wtrysków
 20% reduktorów
10%   inne /czujniki,zawory /
Dokonywanie regularnych przeglądów oraz stosowanie dobrych filtrów gazu  i ich wymiana podczas każdego przeglądu poprawiają  tą statystykę i wydłuża bezawaryjny okres użytkowania .
Niemniej jednak na wskutek naturalnego zużycia wtryski  zaczynają dawkować gaz nieprecyzyjnie co w początkowej fazie tego zjawiska jest niedostrzegalne dla kierowcy jednak po  kolejnych kilku tyś km daje o sobie znać w postaci typowych objawów jakimi są
•    Trudny rozruch na benzynie
•    Szarpanie po przełączeniu na gaz
•    Nierówna praca na biegu jałowym
•    Szarpanie podczas przyspieszania i jazdy ze stałą prędkością  
•    Zmniejszona moc
•    Większe zużycie gazu

Świadomi tych zagrożeń nie powinniśmy czekać aż objawy będą zauważalne tylko zapobiegawczo czyścić i sprawdzać wtryski gazowe podczas  przeglądu instalacji gazowej . Firma Landi  zaleca dokonywanie przeglądów co 15-20 tyś  km .

Pierwszą czynnością po wymontowaniu wtrysków jest ich umycie w myjce ultradźwiękowej o tak dobranej częstotliwości aby  ultradźwięki rozbijały najdrobniejsze cząsteczki brudu
Podczas tej czynności wtryskiwacze są cały czas otwierane i zamykane co zwiększa skuteczność czyszczenia .
Nasze urządzenie diagnostyczne jest przeznaczone specjalnie do wtrysków gazowych  i podczas testów  przez wtryskiwacze przepływa gaz co stwarza dokładnie takie same warunki jak w samochodzie.
Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem jest możliwość dokonywania porównań wartości dostarczonego gazu i wybranie grupy wtrysków o identycznych parametrach i zastosowaniu ich w jednym samochodzie .   
Koszt całkowity to około 30-50 zł za wtrysk czyli niewiele w stosunku do efektów jakimi jest oszczędne i bezawaryjne używanie instalacji gazowej .
Zapraszamy


Autor: inż. Andrzej Godula

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website