Data publikacji: 18.05.2007
Mam samochód xxxxxx i chce startować w zawodach


Tego typu pytania dostaje bardzo często i wzbudzają one we mnie najwięcej emocji.

Rozumiem, że zadają je młodzi ludzi kompletnie nie zorientowani w meandrach sportów samochodowych, ale nawet oni powinni wiedzieć, że piszą do firmy tuningowej a nie do wróżki.
Jak dostaje takie pytania natychmiast przypomina mi się stary dobry kawał kończący się sentencją .... Icek daj tym mi szansę kup ty, chociaż los .........

Drodzy przyszli mistrzowie kierownicy dajcie mi szansę i napiszcie dokładnie, jaki to samochód, w jakim jest stanie i konkretnie, jaki rodzaj zawodów was pociąga.

Jeżeli nawet chcecie startować tylko w zawodach pucharowych należy zacząć od zaznajomienia się z obowiązującymi tam przepisami!!!

W większości przypadków wszystkie one oparte są na przepisach międzynarodowych zawartych w tzw. załączeniach, z których najważniejszy jest załącznik J, w którym można znaleźć regulaminy techniczne samochodów. Oprócz tego każdy samochód, aby mógł być dopuszczony do startu musi posiadać tzw. HOMOLOGACJĘ, czyli opis techniczny samochodu potwierdzony prze F.I.A . Są samochody, które mają homologacje w grupie N lub A , a mogą też nie mieć jej wcale .

To że samochód był produkowany nie oznacza że ma odpowiednią homologację i może startować w zawodach sportowych . Obowiązek posiadania homologacji spoczywa na zawodniku / można je zamówić przez PZM/.

Jeżeli wiec chcecie aby nasza firma przygotowała wasz samochód i chcecie znać w miarę dokładnie koszty musimy zacząć od sprawdzenia stanu technicznego samochodu . Nastepnie musimy otrzymać od was obowiązujące w danej dyscyplinie przepisy wraz z homologacją dla danego samochodu .

Następnie należy określić czy wykorzystujemy wszystkie możliwości dopuszczane przez przepisy czy tylko niektóre .Np. w grupie N wnętrze skrzyni biegów jest dowolne co umożliwia stosowanie tzw. kłowych skrzyń biegów . Rozbieżności wynikające z tego tytułu mogą dochodzić do kilkunastu tysięcy złotych.

Musicie zdawać sobie sprawę z tego że profesjonalne przygotowanie samochodu do sportu jest bardzo, ale to bardzo drogie i w większości przypadków znacznie przekracza wartość nowego samochodu . Dlatego też jeżeli chcecie jeździć a nie jesteście dzieci milionera proponuję zacząć od tanich w miarę nowych samochodów i startować w grupie N . Napisałem nowych bo samochody starsze można tanio kupić ale najczęściej wymagają remontu co może być nieopłacalne.

Kolejna sugestia to, nie zaczynajcie od przeróbek silnika skupcie się na zawieszeniu hamulcach czyli na tym co jest naprawdę ważne. Podczas wszelkiego rodzaju wyścigów czy rajdów potwierdza się stara zasada, że silnik sam nie jeździ .

Poniżej podaje adresy do strony PZM gdzie można znależć regulaminy i przepisy www.pzm.pl

inż. Andrzej Godula

Autor: inż. Andrzej Godula

« Wróć do listy tematów
Do góry
strona główna | firma | akademia tuningu | klienci o nas | galeria | współpraca | praca | kontakt | linki | chiptuning | tuning mechaniczny | tuning ekstremalny | instalacje gazowe | serwis |
Kopiowanie materiałów tylko za zgodą firmy Godula
Wykonanie strony: Website